جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 59472
    تاریخ انتشار : 26 شهریور 1393 14:20
    تعداد بازدید : 434

    رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

    رصد کردن مسائل در حریم خصوصی افراد، تجاوز به این حریم است

    رصد کردن مسائل در حریم خصوصی افراد، تجاوز به این حریم است
    به گزارش شبکه اجتهاد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست بررسی چارچوب فقهی حریم خصوصی افراد به نکات زیر اشاره کرده است.

    * حریم خصوصی در اسلام زیرساخت جدی و اغماض ناپذیر برای "معنویت"، "تربیت" و "جامعه سازی" است. حوزه های علمیه باید به سمت "موضوع شناسی حریم خصوصی"، "معیار شناسی تجاوز به آن و محدوده این تجاوز" و "تطبیق آن بر فضای مجازی (یعنی مصداق شناسی تجاوز الکترونیکی)" به پیش بروند.

    * هر امر پوشیده نگه داشته شده شخصی، حاكی از علاقه نوعی شخص به مستور بودن آن است، به همین دلیل نباید به دنبال احراز علاقه شخصی وی به مستور بودن آن بود.

    * ما می توانیم فعل، وضعیت و فكر شخص را جزو حریم خصوصی درنظر بگیریم که ورود به این حریم و یا افشای یكی از آنها، روا نیست. اما این كه فعل، وضعیت و اندیشه افراد در چه زمانی جزو حریم خصوصی و چه زمانی حریم عمومی است و مرز این دو حریم کجاست، به ظرف تحقق آنها که اجتماعی و یا غیر اجتماعی است، بستگی دارد.

    * ظرف اجتماعی بدان معناست كه فعل، وضعیت و فكر شخص در جامعه تحقق پیدا می كند یا ظهور دارد. ظرف تحقق غیر اجتماع نیز آن است كه فعل، وضعیت یا فکر شخص به گونه ای است که هیچ کس غیر از خودش به آن دسترسی و آگاهی ندارد و این جزو حریم خصوصی است.

    * فعل واقع از سوی شخص در ظرف اجتماع را می توانیم به دو دسته تقسیم كنیم، یك بار به گونه ای است كه جوانبی از فعل قابل مستور نگه داشته شدن است و صاحب فعل آن را مستور نگه می دارد و اگر كوشش شود جوانب مستور نگه داشته شده افشا شود، این افشاگری تجاوز به حریم خصوصی است.

    * مقصود از جوانب مستور نگه داشته شده، جوانبی است كه شخص مایل به اخفای آن است، نه مكشوف شدن آن؛ به ویژه آن كه با افشای این جوانب صورت فعل انجام گرفته در جامعه عوض گردد و شخصیت فرد لکه دار شود.

    * در این صورت با وجود این كه این فعل در ظرف جامعه رخ می دهد، باید آن را جزو حریم خصوصی به حساب آورد؛ اگرچه وقتی فعل در ظرف جامعه رخ می دهد، به معنای آن است كه به صورت مكشوف در حال انجام است ولی طبعا پوشیده داشتن نسبت به جوانب و ابعادی از آن است.

    * در كنار این دو، افعالی وجود دارد كه به تنهایی مربوط به خود شخص نیست، بلكه مربوط به او و اطرافیان اوست كه مصداق بارز آن خانواده اوست. اگر محیط خانوادگی را امری بین وضعیت فردی محض و اجتماعی محض بگیریم، می توان از آن به حالت نیمه اجتماعی تعبیر كرد.

    * این وضعیت یا افعال مربوط به فضای خانوادگی دو صورت دارد، یك بار در محیط خانواده استقرار دارد. طبعاً محیط خانواده ظرف اجتماعی به معنای مكشوف برای افراد جامعه نیست. ورود به این وضعیت خانوادگی در صورتی كه از سوی فرد پوشیده نگه داشته شده باشد، نوعی تجاوز به حریم خصوصی است. گاهی نیز این وضعیت خانوادگی مثل فعل فرد در ظرف جامعه رخ می دهد.

    * هر امر پوشیده نگه داشته شده ای به صورت نوعی حاكی از علاقه شخص به مستور بودن آن است؛ چه آن كه پوشیده داشتن آن یك امر عقلایی و عرفی است، به همین دلیل نباید به دنبال احراز میل شخص او به اخفاء آن بود. با این بیان، معیاری برای حریم خصوصی پیدا می شود و آن این که، نفس رصد كردن و رفتن به سمت امور نامكشوف، تجاوز به حریم خصوصی تلقی می شود؛ چون فرد را در معرض مسائلی قرار می دهد كه مستور نگه داشتن آن برای صاحب حریم، مطلوب و مورد درخواست و علاقه او است.

    * اصولاً مكشوف شدن امور مربوط به حریم خصوصی برای عده ای نمی تواند مجوز تجاوز به این حریم باشد؛ چون این تجاوز شما را از یک وضعیتی مطلع می کند كه فرد خواهان مستور نگه داشتن آن است و طبعاً اگر هم برای عده ای مكشوف شده باشد، وی خواهان آن است كه دامنه این انكشاف بیشتر نشود. از این رو در اینجا تجاوز به حریم خصوصی صدق می كند.

    * حریم خصوصی مطلق به معنای امر نامكشوف شده به صورت کامل است؛ یعنی كاملاً خصوصی است؛ به عبارتی وضعیت عینیت یافته آن خصوصی محض است. اگر این امر کاملا خصوصی برای عده ای مكشوف شد، از حالت خصوصی بودن خارج می شود؛ ولی برای شما که به سمت آن می روید، همچنان حریم خصوصی است؛ چون معیار خصوصی بودن نسبت به شما صادق است. در این صورت حریم خصوصی نسبی به حساب آید.

    * در هر حال كوشش برای دستیابی به امور داخل در حریم خصوصی، تجاوز به این حریم است؛ چه برای برخی افراد انکشاف پیدا کرده یا نکرده باشد. حرمت تجاوز به حریم خصوصی براساس ادله خاص خود ثابت است و به هیچ وجه نمی توان از آن عبور کرد.







    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
23106648
اکنون :
89